«A Shoreless Sea»: Modelling and Exploring Leone Allacci's Drammaturgia
DOI:
https://doi.org/10.6092/issn.2532-8816/21114Keywords:
digitization, data modelling, italian theatre, Leone Allacci, database, AIUCD2024Abstract
The paper showcases the digitisation, modelling, and exploration of a key text in the history of Italian theater: the Drammaturgia, compiled by the Roman scholar Leone Allacci (1666) and later expanded and revised by a group of intellectuals from Apostolo Zeno’s circle (1755). The work, containing a wealth of bibliographic information on more than 6,000 Italian-language plays, represents a crucial resource for reconstructing the evolution of early modern theatrical literature.
To ensure accessibility for a broad scholarly public, the Drammaturgia has been converted into a structured database: after an automated transcription of the text, bibliographic data for each entry were extracted and, where possible, transformed into Linked Open Data. Direct queries on the database have been made possible through the construction of a dedicated website.
To illustrate the potential of the Allacci Digitale, the concluding section of the article offers an example of quantitative exploration of its contents. In addition to providing an overview of the book market of the time, the collected data allow indeed for an in-depth investigation of the evolution of Italian theatrical literature under several respects (relationships between authors and publishers, geographical distribution of printing locations, features of the works’ titles).
References
[1] Allacci, Leone. 1666. Drammaturgia di Leone Allacci divisa in sette indici. Roma: Mascardi.
[2] Allacci, Leone. 1775. Drammaturgia di Lione Allacci accresciuta e continuata fino all’anno MDCCLV. Venezia: Giambattista Pasquali.
[3] Asor Rosa, Alberto. 1961. «Aprosio, Angelico, detto il Ventimiglia». In Dizionario Biografico degli Italiani. Vol. 3. Roma: Istituto della Enciclopedia Italiana. https://www.treccani.it/enciclopedia/aprosio-angelico-detto-il-ventimiglia_(Dizionario-Biografico)/.
[4] Aureli, Aurelio. 1663. Amori di Apollo e Leucotoe. Venezia: Francesco Nicolini.
[5] Bizzarini, Marco. 2020. «Zeno, Apostolo». In Dizionario Biografico degli Italiani. Vol. 100. https://www.treccani.it/enciclopedia/apostolo-zeno_(Dizionario-Biografico)/.
[6] Bonora, Paolo, e Angelo Pompilio. 2021. «Estrazione automatica delle caratteristiche del personaggio d’opera attraverso pattern lessico-sintattici». Umanistica Digitale, fasc. 10 (settembre), 193–210. https://doi.org/10.6092/issn.2532-8816/12426.
[7] Bruni, Flavia, e Elena Ravelli. 2022. «EDIT16: nuovi strumenti e nuove prospettive per la conoscenza e la valorizzazione del libro italiano del Cinquecento». DigItalia 17 (1): 66–75.
[8] Çakir, Dîlan Canan, e Frank Fischer. 2022. «Dramatische Metadaten - Die Datenbank deutschsprachiger Einakter 1740–1850». DHd2022 Book of Abstracts. https://doi.org/10.5281/zenodo.6327977.
[9] Canfora, Luciano. 2003. «La Biblioteca Palatina di Heidelberg e una lettera dimenticata di Leone Allacci». Byzantinische Zeitschrift 96 (1): 59–66. https://doi.org/10.1515/BYZS.2003.59.
[10] Capucci, Martino. 1995. «Giunte e correzioni giornalistiche alla Drammaturgia dell’Allacci». Studi secenteschi XXXVI:277–81.
[11] Carosi, Attilio. 1997. «L’inventario della tipografia ronciglionese di Giacomo Menichelli del 30 marzo 1705: per una bibliografia delle stampe popolari italiane del secolo XVII». Biblioteca e Società 3:5–30.
[12] Cerbu, Tommaso. 1988. «The unpublished Preface to the “Drammaturgia”». Yearbook of Italian Studies VII:81–97.
[13] Czmiel, Alexander, Stefan Dumont, Franz Fischer, Christopher Pollin, Patrick Sahle, Torsten Schaßan, Martina Scholger, et al. 2024. «Generative KI, LLMs und GPT bei digitalen Editionen». DHd2024 Book of Abstracts. https://doi.org/10.5281/zenodo.10698210.
[14] Del Negro, Piero. 2005. «Lodoli, Carlo». In Dizionario Biografico degli Italiani. Vol. 65. Roma: Istituto della Enciclopedia Italiana.
[15] Di Nino, Nicola. 2018. «La strega innamorata. Riprese della figura di Armida sulla scena teatrale». Italica 95 (3): 334–71.
[16] Egan, Gabriel. 2006. «‘As It Was, Is, or Will Be Played’: Title-Pages and the Theatre Industry to 1610». In From Performance to Print in Shakespeare’s England, a cura di Peter Holland e Stephen Orgel, 92–110. London: Palgrave Macmillan UK. https://doi.org/10.1057/9780230584549_5.
[17] Fischer, Frank, Ingo Börner, Mathias Göbel, Angelika Hechtl, Christopher Kittel, Carsten Milling, e Peer Trilcke. 2019. «Programmable Corpora: Introducing DraCor, an Infrastructure for the Research on European Drama». In Proceedings of DH2019: «Complexities», Utrecht, July 9–12, 2019. Utrecht University. https://doi.org/10.5281/zenodo.4284002.
[18] Gallucci, Giorgia. 2023. Recitar cantando la libertà. Roma: Carocci.
[19] Giovannini, Luca, e Giorgia Gallucci. 2024. «Allacci Digitale: An Historical Dataset for Early Modern Italian Drama». Journal of Open Humanities Data 10 (1). https://doi.org/10.5334/johd.250.
[20] Kahle, Philip, Sebastian Colutto, Günter Hackl, e Günter Mühlberger. 2017. «Transkribus - A Service Platform for Transcription, Recognition and Retrieval of Historical Documents». In 2017 14th IAPR International Conference on Document Analysis and Recognition (ICDAR), 04:19–24. https://doi.org/10.1109/ICDAR.2017.307.
[21] Manacorda, Giuseppe. 1901a. «Dalla corrispondenza tra Leone Allacci ed Angelico Apropsio». Giornale storico e letterario della Liguria II:161–228.
[22] Manacorda, Giuseppe. 1901b. «Dei carteggi allacciani. Note bibliografiche». La Bibliofila III:213–31, 298–300, 382–87.
[23] Manacorda, Giuseppe. 1902. «Dei carteggi allacciani. Note bibliografiche». La Bibliofila IV:37–42, 157–67, 242–49.
[24] Mariti, Luciano. 1996. «Il teatro in forma di libri. La stampa teatrale a Ronciglione nel Seicento». In Stamperie, carte e cartiere nella Ronciglione del XVII e XVIII secolo, a cura di Francesco M. D’Orazi, 131–50. Ronciglione: Centro Ricerche e Studi.
[25] Mazzi, Curzio. 1889. «Tre epistolari nella Vallicelliana di Roma». Rivista delle biblioteche II:103–12.
[26] Melançon, Benoît. 2023. «XVIIIe Siècle : Bibliographie». Borealis. https://doi.org/10.5683/SP3/PYYEEH.
[27] Montuschi, Claudia. 2014. «La biblioteca di Heidelberg in Vaticano: i fondi Palatini». In Storia della Biblioteca Vaticana. III, La Vaticana nel Siecento (1590-1700): una biblioteca di biblioteche, a cura di Claudia Montuschi, III:280–336. Città del Vaticano: Biblioteca Apostolica Vaticana.
[28] Morelli, Giovanni. 1987. «Il filo di Poppea. Il soggetto antico-romano nell’opera veneziana del Seicento, osservazioni». In Venezia e la Roma dei Papi, 245–73. Milano: Electa.
[29] Moretti, Franco. 2009. «Style, Inc. Reflections on Seven Thousand Titles (British Novels, 1740-1850)». Critical Inquiry 36 (1): 134–58.
[30] Musti, Domenico. 1960. «Allacci, Leone». In Dizionario Biografico degli Italiani. Vol. 2. Roma: Istituto della Enciclopedia Italiana. https://www.treccani.it/enciclopedia/leone-allacci_(Dizionario-Biografico)/.
[31] Rotolo, Vincenzo. 1986. «Allacci, Leone». In Dizionario critico della letteratura italiana, I:59–61. Torino: UTET.
[32] Sander, Christoph. 2020. «Magnetism for Librarians. Leone Allacci’s De Magnete (1625) and its Relation to Giulio Cesare LaGalla’s Disputatio de Sympathia et Antipathia (1623)». Erudition and the Republic of Letters 5 (3): 274–307. https://doi.org/10.1163/24055069-00503002.
[33] Schöch, Christof. 2024. «Curation and Analysis of “XVIIIe siècle: Bibliographie”». febbraio 21. https://doi.org/10.5281/zenodo.10698424.
[34] Viola, Gianni Eugenio. 2009. «Leone Allacci. Dal viaggio erudito alla cerimonia del viaggio». Accademie e Biblioteche d’Italia 1–4:118–27.
[35] Zanandrea, Steno. 1991. «La “Drammaturgia” di Leone Allacci dall’edizione romana (1666) alla veneziana (1755). Gli interventi di Apostolo Zeno, Carlo Lodoli e Giovanni Cendoni». Quaderni Veneti 13 (2): 145–64.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Giorgia Gallucci, Luca Giovannini

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.